Hlavní rysy

 

Tai Ji Quan Yang, postavení těla

Základní pravidla Tai Ji Quan,

Základní vodítka při cvičení Taijiquan

Deset principů Tai Ji Quan

Tai Ji Quan a zdraví

 

Učební texty pro žáky a studenty školy Tai Ji Quan

Lektor, Josef Prošek

 

Tai Ji Quan Yang, postavení těla

 

Styl Taijiquan rodiny Yang byl po dlouhá staletí proslaven tím, že v celé historii není doložen jediný případ kdy by jediný člen rodiny Yang podlehl v souboji.Všechny  duely, kterých se kdy jednotliví členové rodiny zúčastnily, skončily vždy jejich vítězstvím.

V celé historii tradičních čínských bojových umění neexistuje druhá rodina, která  by měla natolik výsadní právo mezi znalci Tai Ji Quan pro své využití v boji, a zdravotní účinky.

Tai Ji Quan Yang, je ze všech vnitřních stylů nejznámější. Je to dáno faktem, že ve 20. století mistr Yang Cheng-fu postupně upravil a zjednodušil rodinný bojový styl Tai Ji Quan tak, aby upřednostnil a posílil její zdravotní účinky. Od té doby vzniklo po celém světě mnoho studií, které dokumentují vliv tohoto cvičení na pohybový aparát, činnost vnitřních orgánů, rozvoj a proudění energie čchi a vůbec na  celkový stav organismu. Sestava tak jak ji vyučoval mistr Yang Cheng-fu na sklonku svého života, tedy v době kdy již shrnul veškeré své bádání do jediné sestavy, na jejímž základě vznikla sestava 24 forem, která je u začátečníků velmi oblíbená pro svou jednoduchost a zdravotní účinky, / ale staří mistři ji zatracují kvůli ,,modernosti“/. Stejně oblíbená je také soutěžní sestava 42, a samozřejmě i tradičních 88 forem.  Této upravené zdravotní formě Tai Ji Quan Yang, se mu po celém světě věnují stamiliony lidí. Je totiž výborným cvičením jak doplňkovým pro cvičence jiných bojových umění, tak i prostředkem k udržení a navrácení zdraví lidí nemocných.

Mnohem méně lidí už ale zná jeho možnosti jako reálného bojového stylu. Vždyť tyto pomalé, uvolněné pohyby ničím nepřipomínají  ta známá cirkusová cvičení hrdinů filmového plátna. To je však jen vnější zdání, pod nímž se / u skutečného mistra / ukrývá síla téměř nekonečná.

 

Měkkost a jemnost - základní postoj / wu-ti / kterým začíná každá sestava, znázorňuje stvoření jinu a jangu a cviky sestavy ztělesňují vesmír. Tento úvodní postoj je pevný a nenucený. Pohyby jsou hladké a jemné, bez rozhodných úderů a rázných skoků. To je důvod proč po zacvičení celé sestavy Tai Ji Quan, jednou nebo dvakrát dojde stěží k zadýchání, ale pouze k lehkému zapocení celého těla a pocitu uspokojení. Z tohoto důvodu je cvičení Tai Ji Quan, vhodné pro každého bez ohledu na věk, pohlaví či tělesnou konstituci. Je to vynikající zdravotní cvičení, zvláště pro slabé a chronicky nemocné.

 

Souvislost a vyrovnanost – Od zahájení jsou všechny pohyby včetně přenášení váhy a přecházení z jedné pozice do druhé úzce spojeny v neuvěřitelný řetěz bez přerušení. Následují jedna za druhou ve vyrovnané a neuspěchané chůzi.

 

Přirozené a kruhové pohyby – Styl Tai Ji Quan Yang, se odlišuje od jiných stylů svými jedinečnými kruhovými pohyby horních končetin. Proto se vyhýbá přímým nárazům, což je ve shodě s přirozeným zakřivením tělesných kloubů. Cvičení formuje pohyby do jemných křivek a přirozeného půvabu.

 

Soulad a soudržnost – Během celého cvičení musí být sjednoceny dokonce všechny jednotlivé pohyby a postoje, horní a dolní polovina těla cvičícího ,,vnitřní já“ / pozornost a dech a ,,vnější já“ / tělo a končetiny /. Ve skutečnosti zde musí být dokonalé sladění celého těla s pasem jako hlavní osou. Dokonce ruce i chodidla musí následovat tělo bez jakékoli neshody.

 

Vyrovnaná chůze – Pokud jste začátečník, měl byste při cvičení kráčet raději pomalu žádný spěch. Tím že položíte pevný základ pomalým pohybem, se naučíte nejprve zvládnout pohyby a stejně tak základní pravidla.Když se stanete obratnějšími, měla by být po celé cvičení udržována vyrovnaná chůze, ať rychlá nebo pomalá.

Zjednodušená sestava ,,Tai Ji Quan Yang 24 forem“ obyčejně trvá kolem 4-6 minut.

Při pomalém kroku může být prodloužena až na 8-9 minut, ale ne více.

Tradiční sestava Tai Ji Quan Yang 88 forem trvá přibližně asi 20 minut.

 

Pevný postoj – Zpočátku cvičte v základním postoji vysokém nebo nízkém, ale zároveň si musíte vymezit výšku při ,,otevření“ a udržovat ji po celou dobu cvičení sestavy / s výjimkou nízké pozice /. Zpočátku dejte přednost vyššímu postoji a postupně jak si budete zvykat, jít  dolů na střední a nízkou výšku dané pozice, podle toho jak se stále více stáváte pružnějšími a obratnějšími.

 

Správné zatížení – Ačkoli cvičení sestavy Tai Ji Quan Yang, není tak obtížné jako ostatní obyčejná cvičení pro zdraví, nebo jiný druh bojového umění, vyžaduje, aby se dolní končetiny pohybovaly mírně pokrčené v pomalém rytmu za plného soustředění a koordinace celého těla. To znamená značné zatížení zvláště pro dolní končetiny. Vzhledem k častým přeměnám

 / prázdné a plné / je tělesná váha často přenášena na jednu obvykle pokrčenou nohu. Také přesun z jednoho pohybu do druhého, který je záměrně prováděn pomalu, velmi přispívá k zatížení dolních končetin. To je důvod, proč začátečník při cvičení ,,Tai Ji Quan Yang 24“

jednou nebo dvakrát cítí často bolest v nohách.To je zcela normální. Musí vydržet a bolest brzy zmizí. Proto je můj cvičební plán trvání opakování a zatížení pokaždé založen na osobních, pracovních a tělesných podmínkách cvičících. Ti kteří jsou zdraví, mají přirozeně   

větší zatížení tím že cvičí celou sestavu jednou nebo dvakrát. Staří a slabí mají svůj program přizpůsoben vlastním podmínkám tím, že cvičí jednu nebo několik sérií, nebo pouze jeden nebo dva pohyby jako ,,uchopení pavího chvostu“, ,, mávání rukama jako plující oblaka“, ,,otevření a zavření atd. nebo cvičit ve vyšším postoji. Pro nemocné a oslabené je zatížení minimální a teprve potom je zatížení postupně zvětšováno podle nezbytného schválení lékařem. Na samém začátku je zatížení kontrolováno vzhledem k osobním, tělesným a zdravotním podmínkám každého začínajícího cvičence ,,Tai Ji Quan Yang 24 forem“.

 

Vytrvalost – Je heslem cvičících Tai Ji Quan, Nevzdávejte to, když se vaše zdraví začne zlepšovat. Tai Ji Quan Yang, je tak úžasné cvičení, které nejen že zabraňuje nemocem, ale skutečně je léčí. Před nebo po práci, při ranním svítání jděte každý sám nebo ve skupině do tichého zákoutí parku nebo na jakýkoli kousek otevřeného místa a cvičte. Účinek je dokonce lepší, jestli jej můžete provádět časně ráno za svítání, nebo pozdě v noci v parku, háji, na náměstí nebo na břehu řeky či moře, kde je klid a čistý vzduch.

Jestli jste cvičební skupina, je to mnohem lepší. Nezlepšíte si v ní jenom své provedení, ale  skrze diskusi a výměnu zkušeností získáte hlubší pochopení pravidel ,,Tai Ji Quan Yang“.

Vyhledávání

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode